Mediációs megbeszélés szülőknek
A mediátort Katalin kereste meg a következő problémával.
Ő és férje, Gábor 3 éve elváltak, fiukat közös felügyelettel nevelik, egy hetet egyiküknél tölt, egy hetet másikuknál.
Zolika már az óvodában is kitűnt a többiek közül izgágasága, nyughatatlansága miatt. A mozgásos, udvari játékokban ügyes volt, de a szabályok betartása nehezen ment neki a csoportszobában. A szülők és az intézmény egyeztetése után, maradt még egy évet, így 7 és fél évesen kezdte az iskolát. 1. osztályban jelezték a pedagógusok, hogy állandó nyüzsgésével, figyelmetlenségével társai ellenszenvét is kivívta, és tanulmányi eredményei is gyengék. Javasolták a gyermek kivizsgálását.
A vizsgálat során hiperaktivitásos figyelemzavart (ADHD) diagnosztizáltak nála. Ezt követően heti két alkalommal fejlesztésen vett részt. Jól-rosszul eldöcögtek az alsó tagozatos évek, és megkezdte az 5. osztályt. Ez azonban már komoly nehézséget okozott számára. Félévkor 4 tantárgyból elégtelen osztályzatot kapott. A szülők beszéltek az osztályfőnökkel és a fejlesztővel, akik jelezték, hogy Zolikának behozhatatlan elmaradása van.
Mindketten tapasztalták, hogy fiuk otthon nem ül le egyedül tanulni. Apa és fia viszonya eléggé megromlott az utóbbi időben, mert úgy tűnt, nincs hajlandóság a gyerekben leckéje megírására. Az anya órákat ült vele a házi feladatok fölött, de így sem javult a helyzet.
Katalin és Gábor között egyéb helyzetekben sem működött túl jól a kommunikáció, és ebben a nehéz szituációban sem tudtak dűlőre jutni egymással.
Az iskolával való egyeztetés után arra jutottak, hogy több kérdésben is döntést kell hozniuk gyermekükkel kapcsolatban. Katalin nővérének jutott eszébe, hogy válási mediációja során szóba került, más családi problémák átbeszélésénél is segíthet egy nyugodt, pártatlan harmadik fél jelenléte.
Katalin telefonos bejelentkezése után, a közvetítő (mediátor), felvette a kapcsolatot az édesapával is, és megegyeztek egy mindkét fél számára megfelelő időpontban, amikor személyesen megjelennek nála.
A mediátori beszélgetés légköre, szabályai (A felek meghallgatják egymást, tisztelettel beszélnek egymással.), ill. a harmadik, pártatlan moderátor jelenléte és megerősítései elősegítették, hogy ne hibást keressenek a folyamat során, hanem egy mindhármójuk számára élhető, előrevivő megoldást.
3 téma kristályosodott ki, amelyekben lépni szerettek volna: Zolika iskolai teljesítményének javítása, mentális jóllétének biztosítása (osztályon belüli elfogadóbb hozzáállás), otthoni tanulás eredményessé tétele.
Hogy tisztábban láthassák a lehetőségeiket, a következő alkalommal elhívták a fejlesztőpedagógust is a megbeszélésre. Vele átbeszélve a helyzetet arra jutottak, hogy Zolika érdekében keresnek egy kisebb létszámú osztályt egy olyan intézményben, ahol több ideje van az egyes tananyagrészek elsajátítására. Az ajánlott intézmények előnyeit, hátrányait figyelembe véve kiválasztották a két legszimpatikusabbat, és megegyeztek, hogy Gábor felhívja őket a részletek ügyében.
Az utolsó megbeszélésére fiukat is elhozták magukkal, ő is elmondhatta véleményét, beszélhetett érzelmeiről. Gondolatai, érzései segítettek szüleinek döntéseik meghozatalában, és ő sem érezte úgy, hogy nincs beleszólása élete alakulásába.
Megállapodtak, hogy Zolika Évával megnézi a két intézményt, ahol próbanapot beszélt meg számára Gábor.
Mivel az iskolához nem, de fejlesztőjéhez ragaszkodott, szülei felajánlották neki, hogy megkérdezik tőle, délutánonként segítene-e Zolikának a leckéje megírásában.
A mediációs megbeszélések így zárultak a család számára. Jelezték, hogy a tanév végén újra eljönnének átbeszélni az akkori helyzetüket.